Integral Eye Movement Therapy (IEMT)

Wanneer er meer ruimte komt in het lichaam, kan het zijn dat er belemmerende of blokkerende gevoelszaken naar voren komen. IEMT (Integral Eye Movement Therapy) is dan een krachtige en snelle methode om die gevoelens en emoties (trauma’s) de aandacht te geven die nodig is. Zo krijgen ze een juiste plek in je verleden.

Belangrijk om te weten is dat je nooit iets kwijtraakt. Door met de ogen te bewegen komt de gewenste verandering tot stand. Je blik wordt als het ware verruimd, waardoor de emotionele lading kan afnemen, de herinnering op de juiste manier onderdeel van je verleden wordt en je lichter, vrijer en gemakkelijker verder kunt.

Hoe heb jij geleerd je zo te voelen?

IEMT werkt direct met het gevoelssysteem. Het voordeel van IEMT is dat je niet diep hoeft in te gaan over de aanleiding van jouw emoties. Jouw hele verleden hoeft niet te worden opgerakeld. Vanuit een problematisch gevoel in het nu speuren we door middel van een aantal vragen terug naar de eerste keer dat jij dit gevoel herkent. Dit is het moment waarop je geleerd hebt je zo te voelen of te zijn.

Die eerste ervaring, die bewust of onbewust een soort imprint heeft achtergelaten in je geheugen, kan veel invloed op je leven hebben. Zoals buiten context reageren in bepaalde situaties, in rouw blijven hangen, onverklaarbare angsten ervaren, chronische pijnklachten hebben, et cetera. Het gaat er bij IEMT om dat je zelf de relevante gebeurtenissen in gedachten houdt, tijdens het met je ogen volgen van het aangegeven bewegingspatroon. Je zult dan merken dat negatieve lading van deze gebeurtenis of de desbetreffende kwestie direct afneemt.

Hierdoor ontstaat er meer afstand, de herinnering wordt vager en de emotionele lading neemt af. De herinnering wordt geneutraliseerd opgeslagen in je geheugen en heeft niet langer dezelfde impact op het heden. Jouw brein heeft geleerd om op een andere manier te voelen of te zijn.

Stel je eens voor…

Als IEMT bij je past kan het snel en makkelijk, meestal binnen één sessie al, een duidelijke verandering teweeg brengen. Wat ik vaak terug hoor na een sessie is dat men lichter en vrijer in het leven staat en gemakkelijker verder kan.

Na een sessie kun je wat vermoeidheid ervaren, goed is te weten dat een sessie nog enige tijd doorwerkt.

PTSS

IEMT heeft een eigen behandelprotocol voor post-traumatische stress waarbij je niets over de inhoud hoeft te vertellen. Hierdoor kan snel en effectief gewerkt worden met de gevoelens, beelden en geluiden waar je last van hebt. Groot voordeel van deze werkwijze is dat je niet de hele ervaring hoeft te herbeleven. Dit is zeker bij traumatische ervaringen prettig voor zowel jijzelf als voor mij als coach.

Wanneer IEMT?

IEMT wordt ingezet voor:

  • Omgaan met stress en daaruit voorkomende klachten
  • Verwerking van verlies
  • Burn-out en burn-out preventie
  • Angsten
  • Depressie
  • Traumabehandeling, PTSS
  • Issues rondom identiteit en zelfbeeld (bijvoorbeeld ‘ik ben niet goed genoeg’, ‘ik ben dom’, ‘ik ben mezelf kwijtgeraakt’)
  • Chronische pijnklachten
  • Persoonlijke ontwikkeling

Meer weten?

Bekijk hier een voorbeeld van de bedenker van deze methodiek Andrew T Austin

Of kijk eens op de site van de internationale Associatie voor IEMT Practitioners

Het verschil tussen EMDR en IEMT wordt hier uitgelegd

Ben je benieuwd naar hoe anderen een sessie bij mij ervaren? Klik hier

Je kunt voor alleen IEMT of alleen PPT, alsook voor de combinatie PPT en IEMT bij mij terecht. Neem vooral contact met me op, dan nemen we samen de mogelijkheden door. Bellen kan ook; 0624511616.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.